piątek, 23 maja, 2025

ROK JUBILEUSZOWY 2025

Zmarł Ksiądz Krzysztof Gliniany (diecezja łódzka)

W dniu 23 grudnia 2023 roku zmarł nagle w 56 roku życia i 31 roku kapłaństwa

Ksiądz Krzysztof GLINIANY

Proboszcz parafii pod wezwaniem Świętego Wojciecha w Dobroniu.

Msza święta w intencji śp. Księdza Proboszcza zostanie odprawiona w kościele parafialnym pod wezwaniem Świętego Wojciecha w Dobroniu w środę 27 grudnia 2023 roku o godz. 1930.

Pogrzeb rozpocznie się Mszą świętą w kościele parafialnym pod wezwaniem Najświętszej Maryi Panny Królowej w Buszkowicach (archiediecezja przemyska) w czwartek 28 grudnia o godz. 12.00 i po niej nastąpi złożenie ciała śp. Księdza Proboszcza do grobu na miejscowym cmentarzu.

Śp. Ks. Krzysztof do 4 roku studiował w Seminarium przemyskim, następnie przeniósł się do Łodzi, gdzie został wyświęcony.

Rodzinie zmarłego składamy wyrazy współczucia i łączymy się z nimi w modlitwie.

WSD: Imieniny Metropolity Przemyskiego

W piątek, 22 grudnia 2023 r., w kaplicy górnej Wyższego Seminarium Duchownego w Przemyślu odbyła się modlitwa w intencji Metropolity Przemyskiego z okazji jego imienin. Eucharystii przewodniczył Solenizant, abp Adam Szal. Obecny był także abp Józef Michalik, bp Stanisław Jamrozek i bp Krzysztof Chudzio, a także księża profesorowie, dziekani oraz kapłani z Przemyśla i okolic, a także władze miejskie i powiatowe.

Liturgię rozpoczął obrzęd wprowadzenia relikwii bł. Rodziny Ulmów z Markowej. – W naszej archidiecezji odbywały się liczne dziękczynienie, modlitwy dziękczynne za dar beatyfikacji połączone z wprowadzeniem relikwii. Dzisiaj w sercu diecezji, w seminarium duchownym przezywamy również wprowadzenie tych relikwii połączone z dziękczynieniem za to niezwykłe wydarzenie, niezwykły dar Opatrzności Bożej – mówił metropolita przemyskie. – Chcemy pomodlić się dzisiaj, przyzywając wstawiennictwa Błogosławionych (…) przez ich wstawiennictwo zawierzmy Kościół święty, nasza archidiecezje, wspólnotę Wyższego Seminarium Duchownego, nasze rodziny oraz prośmy o liczne i święte powołania kapłańskie, zakonne i misyjne – dodał.

Czytaj więcej na stronie Radia FARA

Teologiczno – duszpasterskie wprowadzenie do peregrynacji obrazu NSPJ w Archidiecezji Przemyskiej

„Aby wszyscy ludzie,  pociągnięci do otwartego Serca Zbawiciela, z radością czerpali ze źródeł zbawienia”
(prefacja o NSPJ)

 

 

I. Kult Najświętszego Serca Pana Jezusa

Każdy kult chrześcijański posiada wymiar liturgiczny i egzystencjalny, co oznacza, że związany jest z oddawaniem należnej czci Bogu oraz wpływa na kształtowanie chrześcijańskiej postawy, człowieka „cichego i pokornego serca”, który sam się uświęca i przez zaangażowanie apostolskie zabiega o uświęcenie i zbawienie innych.

Kult Serca Jezusa jest oddawaniem czci i wyrazem szacunku wobec całej Osoby Wcielonego Bożego Syna, i ukazuje, że Jezus Chrystus jest uosobioną Miłością. Zasadnicze praktyki kultu NSPJ prowadzą do sakramentalnego kontekstu pokuty i Eucharystii. Kult nabiera wówczas wymiaru kultu miłości i wynagrodzenia, które w praktyce stanowią wypełnienie dwóch podstawowych obowiązków wypływających z wiary: miłości i zadośćuczynienia. Człowiek trwając przy Jezusie i w łączności z Nim (Eucharystia, adoracja), bardziej dostrzega, że jest przez niego obdarowanym (dzieło odkupienia; czuwająca opatrzność; osoby; okoliczności; natchnienia;..). W szczerości dostrzega także swoją obojętność, czy nawet niewdzięczność wobec codziennych „śladów” Jego miłości, z czego rodzi się pragnienie wynagrodzenia za grzechy własne i całego świata. Doświadczając miłości Boga, dostrzegamy jak często nie odpowiadamy na nią własną miłością.

Kult Serca nie może mieć wyłącznie charakteru czysto pobożnościowego, dewocyjnego, emocjonalnego, mało praktycznego, biernego czy przybierającego postać czysto zewnętrznego formalizmu religijnego. Serce dotyczy całej osoby, kształtuje głębię osoby ludzkiej z jej myślami, postawami i działaniem i zmierza do gorliwości apostolskiej. Miłość Boga względem człowieka nie zadowoliła się poziomem deklaratywnym, ale wyrażała w konkretnych słowach i czynach Zbawiciela. Podobnie i miłość człowieka domaga się ukształtowanej postawy oraz działania.

Autentyczny kult Serca Jezusowego ma więc zasadniczy wpływ na proces uświęcenia człowieka. To uświęcenie dokonuje się przede wszystkim poprzez rozwój miłości do Boga i do ludzi. Jest to odpowiedź na wezwanie Jezusa do naśladowania Jego cichego i pokornego Serca (por. Mt 11,29).  W ten sposób kult Bożego Serca staje się – według określenia Piusa XII – „szkołą miłości”: „Kult Najświętszego Serca Jezusowego stanowi najskuteczniejszą szkołę tej miłości, na której powinno się wspierać Królestwo Boże w duszach poszczególnych ludzi, w rodzinach i w narodach” ( Pius XII, Encyklika Haurietis aquas). Pius XII pisał:  „Nie ulega więc żadnej wątpliwości, że wierni oddając hołd Najświętszemu Sercu Jezusa czynią zadość, z całą pewnością, najpoważniejszemu obowiązkowi, jakim jest służenie Bogu, oddając równocześnie Stwórcy i Odkupicielowi siebie samych wraz ze wszystkim, co posiadają, a więc swoje najgłębsze uczucia i czyny. W ten sposób spełniają posłusznie przykazanie Boże: «Będziesz miłował Pana Boga swego całym swoim sercem, całą swoją duszą, całym swoim umysłem i całą swoją siłą» (Mk 12,30; Mt 22,37). Dzięki temu nabierają pewności, że do oddania czci Bogu skłania ich nie korzyść prywatna, mająca na oku ciało lub duszę, albo życie doczesne czy wieczne, lecz sam Bóg, któremu pragną służyć poprzez akty miłości, uwielbienia i dziękczynienia. (…) W kulcie oddawanym Najświętszemu Sercu Jezusa nie są najważniejsze zewnętrzne przejawy pobożności, a znaczenie tego kultu nie wiąże się wyłącznie z określonymi dobrami, które Chrystus prywatnie obiecał. Obietnice te zostały dane w tym celu, by ludzie spełniając swoje zasadnicze obowiązki religijne, jakimi są miłość i zadośćuczynienie, odnieśli przez to jak największe korzyści duchowe”. ( Haurietis aquas)

Trzeba brać od uwagę kult, duchowość i postawy wynikające z miłowania Serca Zbawiciela. Ma to prowadzić do odnowy życia chrześcijańskiego w wymiarze indywidualnym i społecznym.

Ks. Jerzy Misiurek wyróżnia trzy rodzaje form kultu Serca Jezusowego: kult czysto wewnętrzny, kult zewnętrzny indywidualny oraz kult zewnętrzny społeczny.

Oddawanie czci Bożemu Sercu prowadzi do poznania i naśladowania postawy moralnej Jezusa Chrystusa. Do najbardziej charakterystycznych elementów tej postawy należą: poświecenie się i wynagrodzenie Sercu Jezusa oraz kontemplacyjna adoracja.

  • Przez poświęcenie się Sercu Jezusa człowiek wierzący deklaruje Bogu całkowitą dyspozycyjność wyrażającą się w posłuszeństwie prawu Bożemu (upodobnienie się do Jezusa). dotyka to serca, wewnętrznej motywacji miłości, która jest przemyślana i trwała.

Każdy akt poświęcenia i zawierzenia jest aktem religijnym, który zobowiązuje do realizacji podjętych wobec Boga zobowiązań. W poświęceniu się NSPJ możemy wyróżnić kilka aspektów: duchowy, społeczny, kultyczny, apostolski. Szczególnym rodzajem publicznego aktu poświęcenia się NSPJ jest intronizacja. Polega ona na uroczystym poświęceniu się rodzin lub innych wspólnot (np. parafia) NSPJ. Inspirację czerpie z objawień Serca Bożego św. Małgorzacie Marii Alacoque.

  • Wynagrodzenie – zadośćuczynienie za grzechy oraz naprawienie krzywd wyrządzonych przez grzeszne czyny (por. PIUS XI, Miserentissimus Redemptor). Wynagrodzenie winno mieć charakter indywidualny i społeczny. Do form zadośćuczynienia należą następujące praktyki religijne: przyjmowanie Komunii świętej wynagradzającej, godzina święta, czyli czuwanie w określonej porze dnia wypełnione modlitwą i błaganiami pokutnymi oraz rozważanie męki Pańskiej. Wezwanie do wynagrodzenia związane było z jednym z objawień, do którego doszło 19 czerwca 1675 r., w oktawie Bożego Ciała. Św. Małgorzata Maria klęczała przed Najświętszym Sakramentem, kiedy ujrzała Pana Jezusa. Odsłonił On swe Serce i powiedział:

„Oto Serce, które tak bardzo umiłowało ludzi, że niczego nie szczędziło, aż do wyczerpania i wyniszczenia się, by im dać dowody swej miłości. A w zamian od większości ludzi doznaję tylko niewdzięczności przez nieuszanowania i świętokradztwa, przez oziębłość i pogardę, z jaką się odnoszą do Mnie w tym Sakramencie miłości.”

Podczas tego objawienia Jezus zażądał, aby w pierwszy piątek po oktawie Bożego Ciała odbywała się szczególna uroczystość ku czci Jego Serca i aby w tym dniu przystępowano do Komunii św. oraz uroczyście wynagradzano zniewagi, jakich Serce Jezusowe doznaje od ludzi, zwłaszcza przez nieuszanowanie sakramentu Eucharystii. Za tymi słowami kryło się wezwanie do ustanowienia święta Serca Jezusowego i upowszechnienia kultu Serca Jezusa w całym Kościele. Św. Małgorzacie Marii przypadło w udziale zapoczątkowanie tego dzieła.

  • Adoracja kontemplacyjna, która przeradza się w pragnienie upodobnienia do Chrystusa (Pius XII, Haurietis aquas). Kontemplacja rozumiana jest jako patrzenie z umiłowaniem, które zachwyca się miłością Zbawiciela i, przynagla człowieka do zjednoczenia z Bogiem ; gotowości dzielenia się dobrą nowiną o miłującym Bogu (doświadczenie i opowiadanie o nim). Św. Jan Paweł II w stulecie poświęcenia ludzkości NSPJ skierował 11 czerwca 1999 roku orędzie przypominające o potrzebie kontemplacyjnego spojrzenia na Serce Jezusa, przez które człowiek:” stara się przeniknąć do głębi uczucia Chrystusa, prawdziwego Boga i prawdziwego Człowieka”. Papież nauczał: „ „Kontemplacja Serca Jezusa w Eucharystii skłoni wiernych do poszukiwania w tym Sercu niezgłębionej tajemnicy kapłaństwa Chrystusa i kapłaństwa Kościoła. W komunii z braćmi pozwoli im zasmakować duchowej słodyczy miłości, czerpanej u samego źródła. Pomagając każdemu z nich w ponownym odkryciu sensu własnego chrztu, głębiej uświadomi im apostolski wymiar ich życia, który należy realizować przez szerzenie miłości i przez misję ewangelizacyjną. Każdy włączy się gorliwiej w modlitwę do Pana żniwa (por. Mt 9, 38), aby dał Kościołowi «pasterzy według swego serca» (por. Jr 3, 15), rozmiłowanych w Chrystusie Dobrym Pasterzu, którzy będą kształtować własne serca na wzór Jego Serca i gotowi będą iść drogami świata, aby głosić wszystkim, że On jest Drogą, Prawdą i Życiem (por. Pastores dabo vobis, 82). Winna się z tym łączyć konkretna działalność, zmierzająca do tego, aby wielu młodych ludzi, wsłuchanych w głos Ducha Świętego, dzięki odpowiedniej formacji umiało dziś odpowiedzieć w głębi swoich serc na wielkie oczekiwania Kościoła i ludzkości oraz mogło podjąć wezwanie Chrystusa do poświęcenia się wraz z Nim, z entuzjazmem i radością, «za życie świata» (J 6, 51).” (Orędzie Jana Pawła II na stulecie poświęcenia ludzkości Najświętszemu Sercu Pana Jezusa. 11.06.1999).

Praktycznym owocem adoracji winno być prowadzenie życia chrześcijańskiego wypełnionego miłością i potwierdzonego realizowaniem cnót moralnych. Trwając przy Jezusie, człowiek przyjmuje Go jako wzór i źródło swojego myślenia i działania.

Postawy wynikające z kontemplacji Serca Jezusa:

  1. a) Uczcie się ode Mnie, bo jestem cichy i pokornego Serca” (Mt 11, 29); „Jezu cichy i pokornego Serca, uczyń serca nasze według Serca Twego”. (łagodność, miłosierdzie, pokora)
  2. b) Posłuszeństwo wiary
  3. c) Czystość myśli, intencji, działań
  4. d) Męstwo w obliczu trudów i przeciwności
  5. e) Cierpliwość
  6. f) Miłosierdzie
  7. g) Hojność
  8. h) Pokój i pojednanie
  9. i) Pociecha i nadzieja

II. Peregrynacja- główne założenia

Arcybiskup Edward Ozorowski wyjaśnia, że łacińskie słowo „peregrinatio” (per agrum ire) łączy się ściśle ze słowem „visitatio”. Pierwsze z nich oznacza wędrowanie, pielgrzymowanie, przybywanie z daleka, drugie – nawiedzenie, patrzenie, przegląd. Pielgrzymkę odbywają ludzie: sami lub ze świętymi przedmiotami. Jest ona drogą z obranego punktu wyjścia do wyznaczonego punktu dojścia. Towarzyszy jej cel, który jednocześnie nadaje jej sens. Nawiedzać zaś miejsca lub osoby mogą: Pan Bóg, święci niebiescy lub ludzie. Nawiedzanie o charakterze religijnym ma swoje odniesienie do Boga i określa relacje między Bogiem a ludźmi. Łączy ono w sobie treści „peregrinatio” i „visitatio”. (RTK, 2008 r, s. 64-65)

Bóg nawiedza ludzi za pośrednictwem wydarzeń, osób lub rzeczy.

Wszystkie zdrowe przejawy kultu wyrażanego w przenoszeniu świętych przedmiotów mają zawsze za cel Boga w Nim Samym lub w Jego świętych. Sobór Nicejski III (787) stwierdził: „cześć oddawana wizerunkowi przechodzi na prototyp, a kto składa hołd obrazowi, ten go składa Istocie, którą obraz przedstawia” (nr 16. Dokumenty soborów powszechnych, t. 1, Kraków 2002, s. 338.)

Peregrynacja nie ma i mieć nie może jedynie wymiaru pobożnościowego, kultycznego.  Ma być wydarzeniem wiary, czasem łaski. W istocie ma prowadzić do formacji postawy chrześcijańskiej oraz apostolskiego zaangażowania.

III. Główne cele peregrynacji diecezjalnej i parafialnej w Archidiecezji Przemyskiej

  • Kult Eucharystii (miłujące Serce Jezusa); Wyznać (Serce jest pierwszym symbolem miłości. Jeżeli więc św. Jan Apostoł twierdzi, że „Bóg jest miłością” (1J 4,8), to oddawanie czci Sercu Boga jest kontemplacją Jego miłości.), celebrować (Kiedy Syn Boży umierał na krzyżu, jeden z żołnierzy przebił bok, z którego wypłynęły krew i woda (por. J 19,34). Liturgia przypomina to wydarzenie wskazując, że „tam wzięły początek sakramenty Kościoła, aby wszyscy ludzie, pociągnięci do otwartego Serca Zbawiciela, z radością czerpali ze źródeł zbawienia” (z prefacji o Najświętszym Sercu Pana Jezusa), naśladować („Uczcie się ode Mnie, bo jestem cichy i pokorny sercem…” (Mt 11,29).)
  • Wyjaśnienie i ożywienie kultu NSPJ (formy pobożności NSPJ z ich wyjaśnieniem; szczególny akcent na rozumienie nabożeństwa pierwszych piątków miesiąca; godzina święta; poświęcenie siebie, rodzin, parafii; akt intronizacji; inne). Jan Paweł II przypominał i uczył, że „Zasadnicze elementy tego nabożeństwa należą w sposób trwały do duchowości Kościoła w ciągu całej jego historii: Kościół od zarania swych dziejów zwracał się do przebitego na krzyżu Serca Chrystusowego, z którego wypłynęła krew i woda, symbole sakramentów, które tworzą Kościół, a Ojcowie chrześcijańskiego Wschodu i Zachodu widzieli w Sercu Wcielonego Słowa początek dzieła naszego zbawienia, owoc miłości Bożego Odkupienia, którego przebite Serce jest szczególnie wymownym symbolem”. Uczył, że „Teologia Boskiego Serca jest równocześnie programem życia. To jest program stary jak chrześcijaństwo. Teologia Boskiego Serca jest pewnym programem życia wiarą”. (Warszawa 1999 r)
  • Ewangelizacja rodzin w parafii
  • Uświęcanie ludzkich serc (postawa chrześcijańska) „ Uczyń serca nasze według Serca Twego”. O. Stanisław Groń SJ zauważa: „ W promieniach miłości płynącej z Serca Jezusa powinna topnieć ludzka surowość, winna zanikać obojętność, a powinna pogłębiać się więź przyjaźni we wspólnocie Kościoła i w społeczeństwach. Ludzie serca- często zagubione w hałaśliwym świecie- powinny zostać wypełnione miłością Serca Jezusa.” (Zeszyt specjalny. 100. Rocznica poświęcenia Polski Najświętszemu Sercu Pana Jezusa). „Jezu cichy i pokornego Serca, uczyń serce nasze według Serca Twego”
  • Zadośćuczynienie NSPJ za grzechy (zanika świadomość grzechu wśród wiernych. Powrót do rachunku sumienia; modlitwy aktu wynagrodzenia NSPJ; nabożeństw przebłagalnych uwrażliwiających wiernych na konieczność wynagrodzenia i zadośćuczynienia)
  • Promowanie wspólnot poświęconych duchowości NSPJ (np. Honorowa Straż NSPJ)
  • Zachęta do odnowienia, renowacji kapliczek, obrazów, intronizacji obrazu NSPJ w domach
  • Okazja do modlitwy rodzinnej
  • Formowanie animatorów/ liderów prowadzących modlitwę w domu i spotkania formacyjne w rodzinach/parafiach
  • Zachęta do gorliwości apostolskiej w rodzinie, sąsiedztwie, parafiach
  • Upraszanie powołań kapłańskich, misyjnych, zakonnych według Serca Jezusa

Warto przemyśleć

Propozycje spotkań wiernych z kapłanami (wersje do wyboru przez księdza proboszcza)

  1. a) Spotkania kapłana z wiernymi w domach parafian mogą stanowić okazję do indywidualnych rozmów, modlitwy, ale także pewną trudność. tzn. czasową (wielość innych obowiązków na parafii, w tym np. grupy formacyjne). Poza tym, trzeba wziąć pod uwagę, że domownicy będą liczyć na przeprowadzenie modlitw przez księdza, będą przygotowywać posiłki itd. Może to rodzić sprzeciw samych księży (ciężary nie do uniesienia). Jednak wydaje się zasadnym rozważenie takiej ewentualności i roztropne rozeznanie co do odwiedzin osób/parafian, którzy zgłoszą się do przyjęcia obrazu. Kapłan może rozłożyć wizyty wg możliwości, lub w przypadku kilku wikariuszy, podzielić np. rejonami.
  2. b) Przygotowanie animatorów (zelatorów) którzy przeprowadzą spotkanie z rodzinami w mieszkaniach, lub salkach katechetycznych wg. numerów wskazanych przez księdza proboszcza (animatorzy posługują się przygotowanym dla nich konspektem spotkania). Ich posługa wydaje się być niezbędna w domach osób samotnych, opieki społecznej itp.
  3. c) Zaproszenie wiernych numerami domów, ulicami np. co piątek lub raz w miesiącu na I piątek miesiąca. Wówczas: nabożeństwo do Serca Pana Jezusa; konferencja tematyczna oraz spotkanie na plebanii lub w salce katechetycznej i uwrażliwianie rodzin na wspólna modlitwę i odpowiedzialność za łaskę wiary. Ewentualność taka może być alternatywą dla obecnie peregrynującego obrazu (Matki Bożej, świętych Pańskich). Z racji duszpasterskich nie należy zaczynać peregrynacji w momencie, kiedy peregrynuje inny obraz, figura, relikwie.
  4. d) Pielgrzymka rodzin (dzieci, młodzieży) do sanktuariów dedykowanych Sercu Pana Jezusa lub związanych z kultem np. Korczyna
  5. e) Spotkanie tzw. rejonu, pod przewodnictwem kapłana np. przy kapliczce dedykowanej NSPJ (śpiew Litanii do NSPJ)
  6. f) Pielgrzymka z obrazem peregrynacyjnym dzielnicami parafii (rejonami) z odpowiednimi modlitwami, pieśniami (ewentualnie stacje peregrynacyjne na wzór ołtarzy na uroczystość Bożego Ciała)

 

Ks. Jan Szeląg

„Uczestniczę we wspólnocie Kościoła” – nowy rok duszpasterski

„Uczestniczę we wspólnocie Kościoła” to hasło przewodnie nowego roku duszpasterskiego rozpoczynającego się w Kościele katolickim wraz z pierwszą niedzielą adwentu. Mijający rok upływał pod kontem refleksji teologicznej nad istota i posłannictwem Kościoła i zatytułowany był „Wierzę w Kościół Chrystusowy”. Główne motto miało na celu uświadomić wszystkim wiernym, że wspólnota Kościoła jest dziełem bosko- ludzkim, założonym przez Jezusa w celu realizacji misji zbawienia wobec współczesnego człowieka. Próbowaliśmy zrozumieć świętość i grzeszność Kościoła, jego naturę oraz znaczenie w procesie pośrednictwa zbawczego. Tylko właściwe odczytanie zamysłu jego powołania i założenia przez Jezusa, może i powinno zrodzić bardziej świadome w nim uczestnictwo i zrodzić apostolski zapał. Owocem tegorocznej refleksji i formacji ma być świadome i aktywne włączenie się wszystkich ochrzczonych w dzieło odnowy Kościoła, a właściwie odnowy jego żywotności apostolskiej, zdolnej pokazać światu, szczególnie osobom zdystansowanym, zgorszonym czy niechętnym Kościołowi, piękno Ewangelii, która będzie już nie tylko czytana, interpretowana, ale konkretyzowana w świadectwie życia chrześcijan. W obecnych czasach, bardziej potrzebujemy świadków, aniżeli apologetów czy piewców życiodajnej mocy Ewangelii.

W Kościół Chrystusowym jesteśmy włączeni na mocy chrztu świętego, co wyraźnie podkreśla metaforyczny obraz wszczepienia w winny krzew. Naszym zadaniem jest jednak owocować, to znaczy tak żyć w przestrzeni życia rodzinnego, parafialnego, aby codziennością „mówić” o miłości Boga, której uczymy się w Kościele i przez Kościół. Z ucznia stajemy się misjonarzem. W szkole uczniów Jezusa, bardziej chyba niż kiedykolwiek, potrzeba tych, którzy nie tylko o Nim będą wiedzieć, opowiadać, ale Jezusa odważnie głosić: znakiem, słowem, przykładem. Drogę realizacji tego celu wyznacza potrzeba stałego angażowania się wszystkich członków Kościoła, duchownych i świeckich, w umacnianie i rozwój wspólnoty Kościoła (participatio), czyli aktywny udział w Jego życiu i misji (missio). Koniecznym jest zrozumienie i wiara w to, że KAŻDY w Kościele jest ważny i potrzebny! Nie kryterium ilościowe, akcyjne czy to medialnie i wyłącznie dostrzegalne jest miarą potrzeby bycia i działania w Kościoła. Cicha, pokorna obecność i świadectwo ludzi wiary, stają się ewangelicznym zaczynem, i to oni są w stanie przemieniać swoje życie rodzinne, parafialne, a z czasem znacznie większe społeczności czy nawet narody. Ewidentny przykład takiego apostolskiego świadectwa, zrodzonego z normalnej codzienności, określanej jako „świętość w normalności” odczytujemy życiu błogosławionej rodziny Ulmów, która staje się dla nas darem i zadaniem jednocześnie.

Powinniśmy zadać sobie podstawowe pytanie: jak przeżywam swoją przynależność do Kościoła i jaka jest jakość mojej osobowej wiary i zaangażowania w urzeczywistnianie wspólnoty Kościoła? Czy nie jestem jedynie „biorcą” świadczeń , posług sakramentalnych czy kancelaryjnych?

Zostajemy zaproszeni do podjęcia szczerej, osobistej refleksji związanej z zaangażowaniem się w dzieło szerzenia Jezusowego Królestwa na ziemi. Okazuje się bowiem, że nazbyt często, jako uczniowie Jezusa, zadawalamy się jedynie pobożnym, ale niestety statecznym „byciem” w Kościele- wspólnocie, zatracając entuzjazm ewangelicznej radości, której zewnętrznym przejawem może i powinna być służba na rzecz innych osób i budowanie bardziej świadomej odpowiedzialności za braci w wierze. Dzisiaj nikt nie powinien czuć się pominięty czy wykluczony z przestrzeni kościelnego zatroskania. Taką misję pozostawił i powierzył nam sam Jezus. To zaproszenie jest więc zachętą do wspólnotowej aktywności; poczucia bycia potrzebnym samemu Bogu w ukazywaniu Jego miłości do rodzaju ludzkiego; oraz skuteczna forma chrześcijańskiej samorealizacji, dającej poczucie sensu życia i przebudzająca z kościelnej i jedynie „pobożnościowej” stagnacji. To dzielenie się charyzmatami, a więc darami, które sami posiadając, będziemy rozdysponowywać wobec innych i dla dobra innych.

Udzielając rzetelnej odpowiedzi, można uchwycić i określić wiele zadań, które trzeba podjąć. Warto wspomnieć choćby o kilku przestrzeniach zaangażowania duszpasterskiego: charytatywnej, modlitewno – liturgicznej, ewangelizacyjnej czy wreszcie ekonomiczno – administracyjnej.

List Metropolity Przemyskiego na Święto św. Szczepana 2023

Copyright © Archidiecezja Przemyska

Szczepan, pełen łaski i mocy (Dz 6,8a) Ducha Świętego tak wiernie w swym życiu upodobnił się do Chrystusa, że stał się Jego ikoną. Jego dłonie były rękami Jezusa, jego oczy patrzyły spojrzeniem Jezusa, a jego nogi podążały krokami Zbawiciela. Szczepan pozwolił, aby zajaśniał w Nim Chrystus, czego zwieńczeniem była pełna odwagi śmierć męczeńska.

Do odważnego i wytrwałego uświęcania rodzin
zachęca Metropolita Przemyski, abp Adam Szal,
w liście pasterskim przeznaczonym na Święto św. Szczepana, tj. 26 grudnia 2023 r.

List do dowolnego wykorzystania duszpasterskiego.


DO POBRANIA:

Zmarła Anna Mączka, mama ks. prał. Janusza Mączki, proboszcza w Przemyślu

Zmarła Anna Mączka, mama ks. prał. Janusza Mączki, proboszcza Parafii Rzymskokatolickiej pw. Miłosierdzia Bożego w Przemyślu.

Uroczystości pogrzebowe odbędą się w sobotę, 23 grudnia 2023 r. o godz. 12.00 w kościele parafialnym pw. Świętej Trójcy w Leżajsku. Po Eucharystii przejazd i pochówek na cmentarzu komunalnym w Leżajsku.

Ks. Januszowi oraz całej Rodzinie składamy serdeczne wyrazy współczucia oraz modlitewnego wsparcia w dniach żałoby.

Wieczny odpoczynek racz Jej dać, Panie, a światłość wiekuista niechaj Jej świeci!

Początek: sobota, 23 gru 2023  12:00
Koniec:
sobota, 23 gru 2023  14:30

Parafia pw. Świętej Trójcy w Leżajsku
Rynek 35
37-300 Leżajsk
podkarpackie

Odpust zupełny w osiemsetną rocznicę Bożego Narodzenia w Greccio

Konferencja Rodziny Franciszkańskiej z radością pragnie ogłosić, że od 8 grudnia 2023 r., uroczystości Niepokalanego Poczęcia NMP, do 2 lutego 2024 r., święta Ofiarowania Pańskiego, można uzyskać odpust zupełny, nawiedzając kościół obsługiwany przez franciszkanów i modląc się przed ustawionym tam żłóbkiem.

W liście skierowanym do wszystkich współbraci Konferencja Rodziny Franciszkańskiej stwierdza, że w celu promowania duchowej odnowy wiernych i wzrostu życia łaski odpust ten został wyproszony u papieża Franciszka w związku z osiemsetleciem urządzenia franciszkańskiego żłóbka w Greccio. Nawet ci, którzy nie są w stanie fizycznie nawiedzić kościoła franciszkańskiego, mogą uzyskać odpust, ofiarowując swoje cierpienie i składając duchową ofiarę.

Konferencja Rodziny Franciszkańskiej

Prot. N. 31/2023

Asyż, 4 października 2023 r.

Uroczystość Serafickiego Ojca św. Franciszka

Do braci i sióstr rodziny franciszkańskiej

Odpust zupełny z okazji osiemsetnej rocznicy „Bożego Narodzenia w Greccio” przeżytego przez św. Franciszka z Asyżu

Drodzy bracia i siostry, niech Pan obdarzy was pokojem!

Piszemy do was z Asyżu, gdzie zebraliśmy się na uroczystości ku czci naszego Serafickiego Ojca, aby podzielić się z wami wielkim darem i przywilejem, jakiego Ojciec Święty zechciał nam udzielić z okazji osiemsetnej rocznicy Bożego Narodzenia w Greccio. Tutaj św. Franciszek chciał upamiętnić narodziny Pana, rozpoczynając od urządzenia żłóbka, aby dotrzeć do celebracji eucharystycznej, w której Jezus Chrystus uobecnia się w chlebie i w winie. W ramach obchodzonej rocznicy, 17 kwietnia 2023 r., skierowaliśmy do Ojca Świętego następującą petycję: „W celu promowania duchowej odnowy wiernych i wzrostu życia łaski, prosimy, aby od 8 grudnia 2023 r., uroczystości Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny, do 2 lutego 2024 r., święta Ofiarowania naszego Pana Jezusa Chrystusa w świątyni, nawiedzając kościoły utrzymywane przez rodziny franciszkańskie na całym świecie i zatrzymując się na modlitwie przed umieszczonymi tam żłóbkami, wierni mogli uzyskać odpust zupełny pod zwykłymi warunkami. Podobnie ci, którzy są chorzy lub fizycznie niezdolni do przybycia, mogli również skorzystać z daru odpustu zupełnego, ofiarując swoje cierpienia Panu lub wypełniając pobożne praktyki”. Penitencjaria Apostolska pozytywnie odniosła się do prośby, udzielając upoważnienia do jej publicznego ogłoszenia.

W związku z tym we wszystkich kościołach powierzonych naszej pieczy duszpasterskiej możliwe będzie uzyskanie odpustu zupełnego przez wszystkich wiernych, pod zwykłymi warunkami, od 8 grudnia 2023 r. do 2 lutego 2024 r.

Prosimy o upowszechnienie we wszystkich naszych miejscach tego „przywileju”, który dobrze wpisuje się w szczególną relację zapoczątkowaną między św. Franciszkiem a Kościołem, kiedy poprosił Papieża o odpust dla nawiedzających Porcjunkulę, i wyrażamy nadzieję, że będzie dla całej rodziny franciszkańskiej okazją do komunii i duchowej odnowy każdego brata i każdej siostry.

Niech Pan towarzyszy waszym krokom i obdarzy was swoim miłosierdziem!

Wasi ministrowie generalni i przewodniczący

Frances Duncan OSF Przewodniczący IFC-TOR

Tibor Kauser OFS Minister generalny

Massimo Fusarelli OFM Minister generalny

Roberto Genuin OFMCap Minister generalny

Carlos Alberto Trovarelli OFMConv Minister generalny

Amando Trujillo Cano TOR Minister generalny

Zmarła Emilia Szeligowska, mama ks. Pawła Tomonia (diec. rzeszowska)

Zmarła Emilia Szeligowska, mama ks. Pawła Tomonia (diec. rzeszowska).

Uroczystości pogrzebowe odbędą się w środę, 20 grudnia 2023 r.  w kościele parafialnym w Golcowej:

  • godz. 12.30 Różaniec
  • godz. 13.00 Msza Święta, a po niej pochówek na miejscowym cmentarzu.

Ks. Pawłowi oraz całej Rodzinie składamy serdeczne wyrazy współczucia oraz modlitewnego wsparcia w dniach żałoby.

Wieczny odpoczynek racz Jej dać, Panie, a światłość wiekuista niechaj Jej świeci!

 

Początek: środa, 20 gru 2023  12:30
Koniec: środa, 20 gru 2023  15:00

Parafia w Golcowej
Golcowa 1
36-230 Domaradz
podkarpackie

Zmarł Wiesław Wikiera, tato o. Fabiana Wikiery OFM, gwardiana w Dukli

Zmarł Wiesław Wikiera, tato o. Fabiana Wikiery, gwardiana Klasztoru Ojców Bernardynów w Dukli.

Uroczystości pogrzebowe odbędą się we wtorek, 19 grudnia 2023 r. w Parafii Rzymskokatolickiej pw. Niepokalanego Serca NMP w Budach Łańcuckich:

  • 12.30 – Msza św. pogrzebowa, po niej pochówek na miejscowym cmentarzu.

O. Fabianowi i całej Rodzinie składamy serdeczne wyrazy współczucia oraz modlitewnego wsparcia w dniach żałoby.

Wieczny odpoczynek racz Mu dać, Panie, a światłość wiekuista niechaj Mu świeci!

Początek: wtorek, 19 gru 2023  12:30
Koniec: wtorek, 19 gru 2023  14:30

Parafia w Budach Łańcuckich
Budy Łańcuckie 216
37-114 Białobrzegi
podkarpackie

Imieniny Metropolity Przemyskiego w WSD

Wspólnota Wyższego Seminarium Duchownego w Przemyślu zaprasza do wspólnej modlitwy w intencji Metropolity Przemyskiego, ks. abp. Adama Szala z okazji Jego imienin.

Czcigodny Solenizant będzie przewodniczył uroczystej Eucharystii w kaplicy seminaryjnej w piątek22 grudnia 2023 r. o godz. 8.00.

Do koncelebry są zaproszeni Księża Profesorowie, Księża Dziekani oraz Kapłani z Przemyśla i okolic.