sobota, 10 maja, 2025

ROK JUBILEUSZOWY 2025

Papież Franciszek udzielił błogosławieństwa Urbi et Orbi

Chrystus zmartwychwstał! W tym orędziu zawarty jest cały sens naszej egzystencji, która nie jest stworzona dla śmierci, lecz dla życia. Bóg nas stworzył do życia i chce, aby ludzkość zmartwychwstała! W Jego oczach każde życie jest cenne! Życie dziecka w łonie jego matki, podobnie jak życie osób starszych lub chorych, uważanych w coraz większej liczbie krajów za osoby, których należy się pozbyć – przypomniał Ojciec Święty w rozważaniu podczas wielkanocnego błogosławieństwa.

Przygotowane rozważanie odczytał mistrz ceremonii – ks. Diego Giovanni Ravelli. Ojciec Święty pozdrowił wiernych obecnych na Placu św. Piotra oraz udzielił pasterskiego błogosławieństwa.

„Apeluję do walczących stron: niech nastanie zawieszenie broni, niech zakładnicy zostaną uwolnieni i udzieli się pomocy ludziom, którzy są głodni i dążą do pokojowej przyszłości!” – wybrzmiał papieski apel.

Zwyciężył Baranek Boży!

Papież na początku rozważania przypomniał, że Święta Wielkanocne wskazują na prawdę mówiącą o tym, że „miłość zwyciężyła nienawiść. Światło zwyciężyło ciemności. Prawda zwyciężyła fałsz. Przebaczenie zwyciężyło zemstę”. Wobec faktu obecności zła w naszym życiu, dzięki Zmartwychwstaniu, ono nie ma już władzy nad tymi, którzy przyjmują łaskę Paschy.

Zwracając się do osób cierpiących i udręczonych, Ojciec Święty zaznaczył, że ich ciche wołanie zostało wysłuchane. „W męce i śmierci Jezusa Bóg wziął na siebie całe zło świata i swoim nieskończonym miłosierdziem je pokonał” – dodał.

Zmartwychwstanie Pana Jezusa jest fundamentem nadziei, która nie jest złudzeniem. Dzięki misterium Zbawienia Jezusa Chrystusa, nadzieja nie zawodzi! „I nie jest to nadzieja niejasna, lecz wymagająca; nie wyobcowuje, lecz czyni odpowiedzialnymi” – zaakcentował Ojciec Święty.

Wszyscy jesteśmy dziećmi Bożymi!

Franciszek wyraził pragnienie, aby powrócić do „żywienia nadziei i do zaufania innym, nawet tym, którzy nie są nam bliscy lub którzy pochodzą z odległych krajów”.

„Chciałbym, abyśmy na nowo żywili nadzieję, że pokój jest możliwy!” – dodał. Nawiązując do tego, iż w tym roku katolicy i prawosławni obchodzą Wielkanoc tego samego dnia, Franciszek wskazał, aby światło pokoju promieniowało na Ziemię Świętą i cały świat. Wyraził swoją bliskość z cierpiącymi chrześcijanami w Palestynie i Izraelu. Wyraził zaniepokojenie narastającym „klimatem antysemityzmu”. Słowa solidarności skierowane zostały w stronę mieszkańców i wspólnoty chrześcijańskiej w Gazie, „gdzie straszliwy konflikt nieustanie rodzi śmierć i zniszczenie oraz powoduje dramatyczną i haniebną sytuację humanitarną”.

Apel o pokój

Ojciec Święty wezwał do modlitwy o pokój i podjęcia działań służących zakończeniu działań zbrojnych w Libanie, Syrii, Ukrainie, Demokratycznej Republice Konga, Sudanie, Sudanie Południowym, Sahelu, Rogu Afryki i regionie Wielkich Jezior.

Wyraził pragnienie, aby nie zabrakło pomocy narodowi birmańskiemu; a także, aby zapowiedź zawieszenia broni była znakiem nadziei dla całej Mjanmy.

Prosił o znalezienie rozwiązań poprzez konstruktywny dialog i zażegnanie kryzysów humanitarnych w Jemenie, a także na wdrożenie ostatecznych porozumień między Armenią i Azerbejdżanem oraz dążenie do zgody, unikanie eskalacji napięć na Bałkanach Zachodnich.

„Żaden pokój nie jest możliwy tam, gdzie nie ma wolności religijnej, ani tam, gdzie nie ma wolności myśli i słowa oraz szacunku dla opinii innych osób” – zaakcentował Papież.

Wezwania Jubileuszu 

„Apeluję do wszystkich na świecie, którzy ponoszą odpowiedzialność polityczną, aby nie ulegali logice lęku, która zamyka, lecz wykorzystywali dostępne zasoby, aby pomagać potrzebującym, walczyć z głodem i wspierać inicjatywy promujące rozwój” – zaznaczył Franciszek.

Wskazał, aby nigdy nie zabrakło zasady humanitaryzmu, który jest funadamentem naszych codziennych działań. Wobec konfliktów, których doświadczają cywile, okrucieństw wojny dotykających szkoły, szpitali czy pracowników organizacji humanitarncyh, nie możemy dopuścić do tego, aby zapomnieć, że „celem zniszczenia nie są obiekty, lecz ludzie – posiadający duszę i godność”.

Przypomniał, że Rok Jubileuszowy jest również dobrą okazją do uwolnienia jeńców wojennych oraz więźniów politycznych.

źródło: Vatican News / ks. Marek Weresa – Watykan

Życzenia wielkanocne abp. Adama Szala

Z okazji świąt Zmartwychwstania Pańskiego, abp Adam Szal pragnie złożyć wszystkim Diecezjanom najserdeczniejsze życzenia.

Chciałbym życzyć, aby Chrystus przyniósł te dary, które były udziałem apostołów i niewiast. Chciałbym życzyć pokoju, radości, nadziei. Chciałbym życzyć, aby świadomość obecności Chrystusa umacniała nas w naszej życiowej drodze. Bo nie idziemy sami – przekonuje metropolita przemyski w Wielkanoc 2025.

– Miejmy świadomość, że Chrystus jest obecny w sakramentach świętych i w naszych bliźnich. Niech spotkania rodzinne, przyjacielskie będą radosne i niech będą świadectwem, że naprawdę wierzymy, że Chrystus zmartwychwstał – zachęca abp Adam Szal.

JASIENICA ROSIELNA: Bp Chudzio przewodniczył Rezurekcji

W Niedzielę Zmartwychwstania, 20 kwietnia 2025 r., bp Krzysztof Chudzio przewodniczył porannej Mszy Świętej z procesją rezurekcyjną w parafii pw. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny w Jasienicy Rosielnej.

W homilii biskup pomocniczy archidiecezji przemyskiej mówił o Wielkiej Nadziei. – Nadzieja w dzisiejszych czasach jest nam bardzo potrzebna. Jest czymś, co jest nikłym płomieniem zaufania do Boga – zauważył kaznodzieja.

Biskup podkreślił, że wiara w zmartwychwstanie nie jest łatwa. – Śmierć to konkret. Zmartwychwstanie nie dostarcza nam zbyt wielu dowodów. Wygląda na to, że Pan Bóg chciał, aby na zmartwychwstanie patrzeć jedynie „oczami wiary” – powiedział hierarcha.

Jako przykład niezachwianej nadziei biskup wskazał na kobiety podążające o poranku do Bożego Grobu. – Ta mała nadzieja, z którą szły niewiasty się spełniła. Przy grobie zastają odsunięty kamień, a pusty i ciemny grób rozjaśnia biel anielskich szat. Potrzebna jest nam jednak Wielka Nadzieja, bez której nie potrafilibyśmy właściwie żyć i właściwie postępować – powiedział bp Krzysztof.

Kościół przez całe wieki żył Nadzieją i głosił Nadzieję – podkreślał kaznodzieja. Niestety, jak wskazał, w ostatnich latach wrogowie wiary zaczęli niszczyć Nadzieję. – Zaczęli ją krytykować, a życie wieczne ukazywali jako utopię. Chrześcijanie bronili Nadziei, ale rzadko jednak mówili i myśleli o życiu wiecznym – wyjaśniał biskup. Dlatego świat począł tonąć w nihilizmie, który wszystko niszczy. – Widzimy to w pomysłach, które lansowane są dziś przez lewackie środowiska, które odwracają cały początek i porządek rzeczy. Pożerają prawdziwe wartości duchowe – przestrzegał, bo próby ukazania prawdy momentalnie natrafiają na ślepy opór.

Nie możemy jednak pozostać bez Nadziei, nie możemy poddać się temu wszystkiemu, co sprzeciwia się naszej wierze. Nie możemy poddać się tej zabójczej sytuacji, która zabiera wszelką Nadzieję. Potrzeba, abyśmy starali się rozpoznawać w naszym życiu obecność Zmartwychwstałego – apelował kaznodzieja. – Nie jesteśmy więźniami grzechu i nie możemy być więźniami antyewangelicznych idei – dodał i zachęcał, aby zawsze w życiu podążać śladami Zmartwychwstałego Chrystusa.

Parafia pw. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny w Jasienicy Rosielnej była ostatnią wspólnotą, w której jako proboszcz posługiwał bp Krzysztof Chudzio.

Kościół Parafialny pw. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny w Jasienicy Rosielnej zachował unikatowe formy dekoracji okolicznościowych, związanych z obchodami Wielkiego Postu: wielkich rozmiarów płótno ze sceną ukrzyżowania na tle Jerozolimy oraz piękny Boży Grób. Pierwsza z nich nawiązuje do rozpowszechnionej w okresie nowożytnym tradycji zakrywania na czas Wielkiego Postu głównego ołtarza płócienna zasłoną – oponą.

Opona jasienicka, wykonana z olbrzymiego zwoju płótna, zakrywającego całe retabulum ołtarza głównego, zawiera olejne malowidło przedstawiające ukrzyżowanie Chrystusa, któremu towarzyszą stojące pod krzyżem postacie Matki Boskiej, św. Jana i św. Marii Magdaleny. Scena ukazana na naturalistycznym tle pejzażu Jerozolimy, ujęta została iluzjonistycznie malowanym łukiem arkadowym, na filarach którego widnieją narzędzia Męki Pańskiej. Samo malowidło uległo wielokrotnym przemalowaniom, po części tracąc swój pierwotny wyraz plastyczny.

Znacznie bardziej skomplikowaną i absolutnie dziś unikatową dekoracją wielkopostną jest zachowany w jasienickim kościele Boży Grób. Dekoracja ta, wprowadzana do świątyni w Wielki Piątek i zdejmowana w trakcie procesji rezurekcyjnej również zakrywa retabulum ołtarza głównego, pozostawiając widoczną jedynie mensę oraz tabernakulum.

Składa się ona z kilkunastu elementów połączonych za pomocą drewnianych „tybli” na kształt kulis, rozstawionych w odstępach ok. 1 metra. Kulisy te wsparte są na drewnianej konstrukcji, której głównym elementem jest poprzeczna belka, rozpięta na całą szerokość prezbiterium.

Frontalna dekoracja, zajmująca całą szerokość prezbiterium, ukształtowana została na wzór monumentalnego, barokowego retabulum ołtarzowego, rozczłonkowanego malowanymi iluzjonistycznie kolumnami, podtrzymującymi przełamane belkowanie, na którym wspiera się szczyt o wolutowych spływach z obrazem przedstawiającym Boga Ojca przyjmującego ciało martwego Chrystusa. Po bokach rozstawione zostały skrzydła z malowanymi przedstawieniami: Matki Boskiej i św. Marii Magdaleny, dwóch arcykapłanów oraz dwóch żołnierzy w strojach rzymskich, pilnujących wejścia do grobu.

Frontalna część Bożego Grobu, jak i trzy pozostałe, „wewnętrzne” kulisy przeprute zostały pośrodku otworami w formie arkad o spłaszczonym łuku, przy czym im bliżej ołtarza tym mniejszymi. Czwarta z kulis, najbliższa ołtarzowi, stanowi obramienie niszy grobowej, którą wypełnia umieszczone na antepedium malowidło przedstawiające Chrystusa w grobie oraz przedstawienia dwóch aniołów adorujących Najświętszy Sakrament, ustawiany na tle tabernakulum.

Zachowana w jasienickim kościele dekoracja Bożego Grobu jest w chwili obecnej jedyną istniejącą w południowo-wschodniej Polsce.

Tekst: Łukasz Sztolf
Opis dekoracji świątecznych: jasienicarosielna.pl


PRZEMYŚL: Wigilia Paschalna w Bazylice Archikatedralnej

Uroczystą Eucharystią Wigilii Paschalnej w Wielką Sobotę, 19 kwietnia 2025 r., rozpoczęły się obchody świąt zmartwychwstania Chrystusa. 

Modlitwie paschalnej w Bazylice Archikatedralnej w Przemyślu przewodniczył bp Stanisław Jamrozek, biskup pomocniczy Archidiecezji Przemyskiej.

Msza Święta rozpoczęła się obrzędem poświęcenia ognia od którego zapalony został Paschał – symbol Chrystusa Zmartwychwstałego. Następnie miała miejsce dłuższa niż zwykle Liturgia Słowa, w której każdorazowo przypomina się historię zbawienia od stworzenia świata, aż po Ewangelię o Zmartwychwstaniu Jezusa.

Podczas wygłoszonej w tym dniu homilii bp Stanisław Jamrozek zaprosił wiernych zgromadzonych na modlitwie w przemyskiej archikatedrze do radości z niezwykłego wydarzenia. – Pan dokonał naszego odkupienia, naszego zbawienia i zmartwychwstał. W Chrystusie zmartwychwstałym wszystko zostało odnowione, przede wszystkim odnowiony został każdy człowiek, w Nim przeszliśmy ze śmierci do życia.

Hierarcha nawiązał do jednego z symbolów Wigilii Paschalnej, czyli do ognia, od którego zapalony zostaje paschał. – Świeca daje światło, zarazem sama spalając się. Daje światło, równocześnie dając siebie. Ten obraz pięknie ukazuje tajemnice paschalną Chrystusa, który daje siebie i daje nam światło.

Bp Jamrozek podkreślił, że naszym zadaniem jest przyjąć to światło i dzielić się nim z innymi ludźmi. – Im więcej ludzi zapali się Bożym światłem, tym więcej światła zaniesiemy do wspólnoty ludzkiej i ten świat uczynimy piękniejszym.

Stąd też, jak zaznaczył kaznodzieja, dziś mamy iść i przekazywać nowinę o zmartwychwstaniu Chrystusa. – Skoro spotkaliśmy Zmartwychwstałego na naszej drodze, to też mamy Go głosić innym, objawiać, że żyje. Trzeba nam stawać się nowym stworzeniem, to znaczy uzyskiwać ten obraz, jaki Bóg zamierzył wobec nas w chwili stworzenia.

Po zakończonej homilii, śpiewem litanii do Wszystkich Świętych rozpoczął się obrzęd błogosławieństwa wody i odnowienia przez wiernych przyrzeczeń chrzcielnych.

Jak zawsze, liturgia Wigilii Paschalnej była dla całego ludu Bożego przypomnieniem znaczenia tej ważnej nocy i tego, że Jezus Chrystus przez swoją mękę, śmierć i zmartwychwstanie zwyciężył i także dzisiaj zwycięża śmierć i grzech.

Tekst: Stanisław Gęsiorski / Radio FARA
Zdjęcia: Piotr Partyka


PILNE! Apel o pomoc powodzianom

Fot. Nowiny24.pl

W związku z dramatyczną powodzią, która dotknęła mieszkańców gminy Pawłosiów powiat jarosławski zwracamy się z gorącą prośbą o wsparcie dla osób, które zmagają się ze skutkami tego żywiołu. Potrzebują naszej pomocy! Każda forma wsparcia jest teraz niezwykle cenna.

Środki finansowe można przekazywać osobom dotkniętym kataklizmem za pośrednictwem Caritas Archidiecezji Przemyskiej.

W imieniu Obdarowanych dziękujemy za okazane serce i dar solidarności.

BANK PEKAO S. A. I O. Przemyśl 33 1240 2568 1111 0000 3629 7045

USD 58 1240 2568 1787 0011 1186 9896

EUR 52 1240 2568 1978 0010 6173 6383

SWIFT: PKOPPLPW

Ks. Artur Janiec
Dyrektor Caritas Archidiecezji Przemyskiej


Fot. źródło: https://nowiny24.pl/na-terenie-gminy-pawlosiow-zalanych-zostalo-okolo-150-budynkow-zdjecia/ar/c1p2-27486179

WIELKA SOBOTA: Abp Szal poświęcił pokarmy wielkanocne

W Wielką Sobotę, 19 kwietnia 2025 r., po porannej modlitwie brewiarzowej, abp Adam Szal pobłogosławił pokarmy na stół wielkanocny. To tradycja, że pierwszemu poświęceniu pokarmów w Bazylice Archikatedralnej w Przemyślu przewodniczy metropolita przemyski.

Po modlitwie i pokropieniu pokarmów abp Adam Szal złożył wiernym świąteczne życzenia. –Życzę, aby te święta były takim pielgrzymowaniem. I do świątyni na Eucharystię, na to wspólne świętowanie w ramach swojej parafii, ale też życzę, aby było w nas dużo takiego zamiłowania do pielgrzymowania do swojej rodziny, do tej z którą żyjemy na co dzień. Żebyśmy mieli czas dla dzieci. Żebyśmy także mieli czas do odwiedzenia swoich rodziców, starszych lub młodszych. Żebyśmy mieli czas i siłę do odwiedzenia starych i chorych, którzy są osamotnieni. Do odwiedzenia naszych sąsiadów. Nawet przez telefon, przez życzenia wysłane pocztą elektroniczną – zachęcał abp Szal. – Tego życzę, aby te święta były pełne pokoju i radości, bo te dary przyniósł Pan Jezus Zmartwychwstały – dodał.

Tekst i zdjęcia: Łukasz Sztolf


WIEKI PIĄTEK: Liturgia Męki Pańskiej w Archikatedrze

W Wielki Piątek, 18 kwietnia 2025 r., abp Adam Szal przewodniczył Liturgii Męki Pańskiej w Bazylice Archikatedralnej w Przemyślu.

W homilii metropolita przemyski zauważył, że Ewangelia zapisana przez świętego Jana ukazuje nam mękę śmierci Chrystusa. Wyraźnie zapomina, że wraz z nim zostało ukrzyżowanych dwóch ludzi. – Patrzymy na trzech ukrzyżowanych. Pośrodku niewinny Zbawiciel. Drugi żałujący grzesznik, a trzeci to człowiek zatwardziały w swoich grzechach – powiedział hierarcha. – Słowa Chrystusa i postawa Łotra powinny w nas budzić bezgraniczną ufność w to, że Chrystus objawi na nowo swoje miłosierdzie. Abyśmy mieli świadomość ogromu Bożego Miłosierdzia, z którego każdy z nas może skorzystać – dodał.

Metropolita przemyski przypomniał postać św. Dyzmy, Dobrego Łotra, któremu Jezus obiecał życie wieczne. – Nie hańbi raju, ale przynosi mu zaszczyt. Bo chwałą o raju jest władca mogący uczynić złoczyńcę godnym takiego miejsca – mówił kaznodzieja przypominając, że Chrystus leczy wszystkie rany, dla których nie ma lekarstwa.

Przykład Dobrego Łotra powinien być nadzieją dla każdego człowieka, że skrucha i przyznanie się do winy to najprostsza droga do nieba. – Nieraz miotani wątpliwościami, z niepokojem wewnętrznym, podchodzimy do sakramentu pokuty – mówił arcybiskup. – Dziś adorując krzyż Zbawiciela, dziękujmy Miłosierdziu Bożemu za ten drugi krzyż, będący owocem męki, śmierci i zmartwychwstania Pana Jezusa. Za krzyż św. Łotra – dodał.

Metropolita przemyski przypomniał, że 26 marca, kiedy Kościół wspomina św. Dobrego Łotra, archidiecezja przemyska otrzymała relikwie drzewa z krzyża Dobrego Łotra. – Będą one się znajdować w bazylice archikatedralnej i mającym się budować kościele Dobrego Pasterza i Dobrego Łotra w Jarosławiu – informował hierarcha. – Wszystko to po, aby one przypominały nam postać drugorzędnego Patrona naszej diecezji, Świętego Łotra i wielkie Miłosierdzie Boże, które jest kierowane do każdego nas – dodał i na zakończenie przytoczył refleksję św. bp. Józefa Sebastiana Pelczara o św. Łotrze.

Po homilii w uroczystej modlitwie wstawienniczej Kościół polecał Bogu siebie i cały świat, wyrażając w ten sposób pragnienie samego Chrystusa: aby wszyscy byli zbawieni.

Centralnym wydarzeniem liturgii wielkopiątkowej była adoracja krzyża. Zasłonięty jubileuszowy krzyż wniesiono przed ołtarz. Arcybiskup stopniowo odsłaniał ramiona krzyża i śpiewał trzykrotnie: „Oto drzewo Krzyża, na którym zawisło zbawienie świata”, na co wierni odpowiadali: „Pójdźmy z pokłonem”. Następnie wszyscy adorowali krzyż. Po adoracji krzyża z ciemnicy przyniesiono Najświętszy Sakrament i wierni przyjęli Komunię świętą.

Ostatnią częścią liturgii Wielkiego Piątku była procesja do Grobu Pańskiego. Na ołtarzu umieszczonym przy Grobie lub na specjalnym tronie wystawiono Najświętszy Sakrament w monstrancji okrytej białym przejrzystym welonem – symbolem całunu, w który owinięto ciało zmarłego Chrystusa.

Tekst: Łukasz Sztolf
Zdjęcia: kl. Krzysztof Zawada / WSD Przemyśl


 

PRZEWORSK: Liturgia Męki Pańskiej w Bazylice Grobu Bożego

W Wielki Piątek Kościół katolicki nie sprawuje Eucharystii, lecz w specjalnej Liturgii czci Mękę Pańską.

W tym roku, 18 kwietnia 2025 r., nabożeństwu w Sanktuarium Grobu Bożego w Przeworsku przewodniczył bp Krzysztof Chudzio, biskup pomocniczy Archidiecezji Przemyskiej, który także wygłosił homilię.

Podczas homilii bp Chudzio zaprosił do zatrzymania przy Bożym Grobie i postawienia ważnego w tym dniu pytania: Dlaczego? – Dlaczego ta męka? Dlaczego śmierć? Odpowiedzi udziela sam Jezus Chrystus, kiedy mówi: „To jest moja krew przymierza, która za wielu będzie wylana na odpuszczenie grzechów”. Stajemy więc wobec faktu doskonałej ofiary, która wszystko zmienia.

Kaznodzieja zwrócił uwagę wiernych, że każdy nasz grzech, jest ostrzem wymierzonym w bok Chrystusa. – Jezus jest przytłoczony ogromnym bólem. Teraz poznaje i widzi grzech nie tylko jako człowiek, a więc subiektywnie, ale widzi wszystkie grzechy obiektywnie, widzi grzechy w nich samych takie, jakie są przed Bogiem.

Bp Krzysztof zaznaczył, że grzech jest zaprzeczeniem miłości. – Tylko Bóg, który najbardziej kocha wie, jak bezmiernie boli zdrada miłości, jak bezmiernie boli grzech.

Hierarcha zwrócił uwagę na biblijną symbolikę drzewa. To drzewo, które w Raju stało się miejscem grzechu, w Wielki Piątek zamienia się w miejsce triumfu i odkupienia. – Szatan, który na drzewie zwyciężył, na drzewie również został pokonany, jak odmawiamy to w liturgicznej modlitwie. Dokonało się nasze odkupienie, otrzymujemy łaskę zbawienia i nie ma innej drogi, by je osiągnąć, jak tylko przez Jezusa Chrystusa.

Bp Chudzio odnosząc się do rozmowy ukrzyżowanego Chrystusa z łotrem podkreślił, że Boże Miłosierdzie może dotknąć każdego człowiek, nawet w ostatniej chwili życia. – Nikt nie jest wykluczony i nikt nie jest pozbawiony szansy na zbawienie. Mamy w tej scenie wzór doskonałego żalu za grzech. Przykład św. Łotra daje nadzieję wszystkim ludziom, że nawet w godzinie śmierci człowiek może zostać zbawiony, jeśli wyrazi skruchę.

Na zakończenie ksiądz biskup zaprosił, by spoglądać na krzyż, szukać w nim Bożego Miłosierdzia i w swojej drodze ku świętości i zbawieniu być Pielgrzymami Nadziei.

Po homilii została odśpiewana Modlitwa Powszechna, którą Kościół obejmuje wszystkie stany i sytuacje, w jakich znajdują się jego członkowie, a także niewierzący. Ważnym aktem liturgii Wielkiego Piątku było też uroczyste przyniesienie przed ołtarz zasłoniętego krzyża, który następnie jest odsłaniany i przekazany wiernym do adoracji.

Kolejnym elementem Liturgii Męki Pańskiej był obrzęd Komunii Świętej, którą rozdzielono z przygotowanych i konsekrowanych w Wielki Czwartek darów. Po komunii odbyła się procesja przeniesienia Najświętszego Sakramentu do Grobu Bożego. W Przeworsku ten moment ma niezwykły charakter, ponieważ największym skarbem przeworskiej bazyliki jest kaplica Bożego Grobu, jedno z nielicznych takich miejsc w Polsce.

Budowę kaplicy rozpoczął w 1697 r. prepozyt konwentu przeworskiego bożogrobców ks. Franciszek Chodowicz. Kaplica została konsekrowana w 1727 r. i od tego roku Przeworsk stał się drugim, obok znanego już w średniowieczu Miechowa, sanktuarium Świętego Grobu w Polsce.

Tekst: Stanisław Gęsiorski / Radio FARA
Zdjęcia: ks. Andrzej Bienia


WIELKI PIĄTEK: Oazowa Droga Krzyżowa w przemyskim parku

W Wielki Piątek, 18 kwietnia 2025 r., gdy Kościół adoruje krzyż Chrystusa i pochyla się nad Jego męką i śmiercią, w przemyskim parku odbyła się Oazowa Droga Krzyżowa. Nabożeństwu przewodniczył abp Adam Szal.

W nabożeństwie pasyjnym wzięli udział uczestnicy Triduum Paschalnego w formie rekolekcji, które odbywają się w Centrum Formacji Ruchu Światło-Życie Archidiecezji Przemyskiej Collegium Marianum.

– To wyjątkowy czas, który chcemy poświęcić na refleksję nad Tajemnicą Zbawienia. Bez zbędnych rozproszeń, odrywając się od codziennych spraw – podkreślają uczestnicy rekolekcji. Oprócz liturgii Triduum Sacrum, które celebrowane są w Collegium Marianum, uczestniczą w Liturgii Godzin w Bazylice Archikatedralnej w Przemyślu.

Tekst i zdjęcia: Łukasz Sztolf


WIELKI CZWARTEK: Msza Święta Wieczerzy Pańskiej w Archikatedrze

Rozpoczęły się obchody Triduum Paschalnego. Mszy Świętej Wieczerzy Pańskiej w Wielki Czwartek, 17 kwietnia 2025 r., w Bazylice Archikatedralnej w Przemyślu przewodniczył bp Krzysztof Chudzio, a homilię wygłosił abp senior Józef Michalik.

Podczas homilii abp Michalik zauważył, że Wielki Czwartek jest zaproszeniem Pana Jezusa dla nas na spotkanie w wieczerniku. – Apostołowie usłyszeli tam wiele ważnych wskazań: „Nikt nie ma większej miłości od tej, gdy ktoś życie swoje oddaje za przyjaciół swoich”. Do takiej miłości apostołowie zostali powołani, ale także wszyscy ochrzczeni.

Hierarcha zwracał uwagę wiernych na wydarzenia które odbyły się w wieczerniku, a potem także w Wielki Piątek. – To dokonało się dwa tysiące lat temu, a teraz dla nas uobecnia się to samo we Mszy Świętej. Eucharystia to nie tylko pamiątka, to nie tylko wspomnienie, to uobecnienie. Bóg staje się obecny. To co uczynił w wieczerniku, teraz w tym samym akcie ofiarnej miłości my uczestniczymy.

Nawiązując do obecnych prądów ideologicznych, które często nie idą w parze z wartościami i dobrem człowieka, abp Michalik zaznaczył, że w tym miejscu otwiera się dla nas pole do podjęcia modlitwy. – To dzień, moment, decyzja egzaminu z życia według wiary, w chrześcijański sposób. Chodzi o hart ducha, który dziś się ujawni w trudnych sytuacjach. Bóg potrzebuje nas, naszych myśli i decyzji w różnych sytuacjach, byśmy promowali dobro.

Kaznodzieja podkreślił, że kontemplacja Eucharystii, przyjmowanie Komunii Świętej i częsta modlitwa jest dla nas źródłem, które jednoczy nas z Chrystusem. – To źródło siły do życia według wiary dla każdego z nas. Próbujmy przeżywać to spotkanie z Chrystusem w Eucharystii tak, jak On tego oczekuje, oddać się całkowicie do Jego dyspozycji, bo On się nam oddaje.

Na zakończenie abp Józef Michalik przestrzegał wiernych prze rutyną. Podkreślał, że nasza wiara musi być rozwijana i nie może poprzestawać na minimum naszego zaangażowania.

Po homilii odbył się obrzęd symbolicznego obmycia nóg na pamiątkę gestu, który swoim uczniom podczas Ostatniej Wieczerzy uczynił Zbawiciel. Przewodniczył mu bp Krzysztof Chudzio.

Na zakończenie wielkoczwartkowej liturgii, po modlitwie po Komunii Świętej i przy śpiewie się hymnu „Sław, języku, tajemnicę” w uroczystej procesji przeniesiono Najświętszy Sakrament do kaplicy nazywanej Ciemnicą. Tam wierni tradycyjnie adorują Pana Jezusa do momentu liturgii Wielkiego Piątku, rozpamiętując pojmanie, opuszczenie, więzienie i proces Chrystusa.

Tekst: Stanisław Gęsiorski / Radio FARA
Zdjęcie: kl. Krzysztof Zawada / WSD Przemyśl