Rozpoczynamy świętowanie Bożego Narodzenia. Z tej okazji w wigilijny wieczór Metropolita Przemyski abp Adam Szal złożył wszystkim słuchaczom Radia FARA i widzom Fara.TV świąteczne życzenia.
ROK JUBILEUSZOWY 2025
Rozpoczynamy świętowanie Bożego Narodzenia. Z tej okazji w wigilijny wieczór Metropolita Przemyski abp Adam Szal złożył wszystkim słuchaczom Radia FARA i widzom Fara.TV świąteczne życzenia.
Rozpoczynamy ZAPISY na kolejny SMAP od dziś, 25 grudnia 2023!
Decyzją Metropolity Przemyskiego Abpa Adama Szala pierwszy etap Spotkania Młodych Archidiecezji Przemyskiej (SMAP) w tym roku będziemy obchodzić w Łańcucie w terminie: 5-7 kwietnia (piątek-Niedziela Miłosierdzia) pod hasłem: MŁODZI NADZIEJĄ KOŚCIOŁA.
– Bóg wybrał ludzką rodzinę, by przyjść do każdego człowieka, by każdego z nas nauczyć miłości – powiedział abp Adam Szal podczas Pasterki w bazylice archikatedralnej św. Jana Chrzciciela w Przemyślu. – Boże Narodzenie to święto rodziny – podkreślił.
Metropolita przemyski zwrócił uwagę, że Boże Narodzenie to święta o wyjątkowo rodzinnej wymowie. A tradycje bożonarodzeniowe potęgują miłość pomiędzy członkami rodziny. – Wszystkie te zwyczaje pomagają nam zbliżyć się do tej tajemnicy która nazywamy tajemnicą wcielenia. Tajemnicą której treścią jest prawda o tym, że Bóg który jest miłością postanowił przyjść na ziemię. Bóg przysłał w miłości swojego syna, aby ten świat zbawił. Właśnie w taki sposób wybrał ludzką rodzinę, by przyjść do każdego człowieka, by każdego z nas nauczyć miłości.
Kaznodzieja przywołał słowa konstytucji soborowej „Gaudium et Spes” pisał, że Syn Jednorodzony wszedł w ludzkie dzieje poprzez rodzinę. Boże Narodzenie to święto rodziny – podkreślił abp Szal. – Zapewne nieraz już w ciągu naszego życia przychodziliśmy do świątyni, śpiewaliśmy kolędy, zastanawialiśmy się nad tajemniczą Bożego Narodzenia. Spróbujmy popatrzeć na tajemnicę Bożego Narodzenia z perspektywy rodziny, przede wszystkim tej rodziny, którą tworzą Jezus Maria i Józef – kontynuował. -W centrum tej rodziny jest Jezus. To Duch Święty zstąpił na Maryję i spowodował że pod jej sercem zamieszkała druga osoba z ulicy świętej Syn Boży, a Maryja otwarta była na działanie Boże. Józef z kolei, mąż Maryi, dał Jezusowi schronienie, utrzymanie, wprowadzał go w tajniki ludzkiego życia, to opiekun rodziny, to człowiek, który był sprawiedliwy i sercem popierał Boży plan zbawienia – mówił ordynariusz przemyski.
Hierarcha stwierdził, że dzisiejsze czasy są „bardzo skomplikowane, jest w nas wiele obaw, wiele lęku, boimy się o pokój, o sprawiedliwość społeczną, o wolność religijną”. – Jesteśmy świadomi także tych niebezpieczeństw, które stoją przed rodziną. Wiemy, że silna rodzina – wykazały to zabory i czasy wojny – przekazuje wartości fundamentalne, takie jak miłość do Boga, miłość do ojczyzny, miłość do drugiego człowieka – mówił abp Szal.
Jako przykład wskazał na bł. Rodzinę Ulmów, która w czasach II wojny światowej zdecydowała się na bohaterstwo, dając schronienie prześladowanym Żydom.
Metropolita przemyski stwierdził, że wśród współczesnych zagrożeń dla rodzin dominuje brak czasu dla siebie oraz brak umiejętności bycia ze sobą. – Niestety czasami ograniczamy się do wspólnego oglądania telewizji, czy też posługiwania się komunikatorami. Zapominamy o wspólnym kolędowaniu, o potrzebie wspólnej modlitwy. Zgubne są także skutki konsumpcyjnego stylu życia, mania zakupów, która prowadzi do tego, że placówki handlowe traktujemy jak świątynie – ubolewał.
Hierarcha wyraził radość, że na Pasterce jest dużo rodzin z dziećmi, mimo późnej pory. – Drodzy rodzice, uczcie dzieci modlitwy, módlcie się z nimi. Dbajcie o ich wiarę, o ich życie sakramentalne. Módlcie się z dziećmi i za dzieci. Dajcie przykład wiary i miłości – mówił abp Szal.
– Niech wasza rodzina będzie tak jak Rodzina Święta zespolona wiarą, miłością, niech będzie Domowym Kościołem, gdzie czyta się Pismo Święte, gdzie razem wyznaje się wiarę, gdzie żyje się po chrześcijańsku – kontynuował.
Paweł Bugira/KAI
W dniu 23 grudnia 2023 roku zmarł nagle w 56 roku życia i 31 roku kapłaństwa
Proboszcz parafii pod wezwaniem Świętego Wojciecha w Dobroniu.
Msza święta w intencji śp. Księdza Proboszcza zostanie odprawiona w kościele parafialnym pod wezwaniem Świętego Wojciecha w Dobroniu w środę 27 grudnia 2023 roku o godz. 1930.
Pogrzeb rozpocznie się Mszą świętą w kościele parafialnym pod wezwaniem Najświętszej Maryi Panny Królowej w Buszkowicach (archiediecezja przemyska) w czwartek 28 grudnia o godz. 12.00 i po niej nastąpi złożenie ciała śp. Księdza Proboszcza do grobu na miejscowym cmentarzu.
Śp. Ks. Krzysztof do 4 roku studiował w Seminarium przemyskim, następnie przeniósł się do Łodzi, gdzie został wyświęcony.
Rodzinie zmarłego składamy wyrazy współczucia i łączymy się z nimi w modlitwie.
W piątek, 22 grudnia 2023 r., w kaplicy górnej Wyższego Seminarium Duchownego w Przemyślu odbyła się modlitwa w intencji Metropolity Przemyskiego z okazji jego imienin. Eucharystii przewodniczył Solenizant, abp Adam Szal. Obecny był także abp Józef Michalik, bp Stanisław Jamrozek i bp Krzysztof Chudzio, a także księża profesorowie, dziekani oraz kapłani z Przemyśla i okolic, a także władze miejskie i powiatowe.
Liturgię rozpoczął obrzęd wprowadzenia relikwii bł. Rodziny Ulmów z Markowej. – W naszej archidiecezji odbywały się liczne dziękczynienie, modlitwy dziękczynne za dar beatyfikacji połączone z wprowadzeniem relikwii. Dzisiaj w sercu diecezji, w seminarium duchownym przezywamy również wprowadzenie tych relikwii połączone z dziękczynieniem za to niezwykłe wydarzenie, niezwykły dar Opatrzności Bożej – mówił metropolita przemyskie. – Chcemy pomodlić się dzisiaj, przyzywając wstawiennictwa Błogosławionych (…) przez ich wstawiennictwo zawierzmy Kościół święty, nasza archidiecezje, wspólnotę Wyższego Seminarium Duchownego, nasze rodziny oraz prośmy o liczne i święte powołania kapłańskie, zakonne i misyjne – dodał.
Czytaj więcej na stronie Radia FARA
Każdy kult chrześcijański posiada wymiar liturgiczny i egzystencjalny, co oznacza, że związany jest z oddawaniem należnej czci Bogu oraz wpływa na kształtowanie chrześcijańskiej postawy, człowieka „cichego i pokornego serca”, który sam się uświęca i przez zaangażowanie apostolskie zabiega o uświęcenie i zbawienie innych.
Kult Serca Jezusa jest oddawaniem czci i wyrazem szacunku wobec całej Osoby Wcielonego Bożego Syna, i ukazuje, że Jezus Chrystus jest uosobioną Miłością. Zasadnicze praktyki kultu NSPJ prowadzą do sakramentalnego kontekstu pokuty i Eucharystii. Kult nabiera wówczas wymiaru kultu miłości i wynagrodzenia, które w praktyce stanowią wypełnienie dwóch podstawowych obowiązków wypływających z wiary: miłości i zadośćuczynienia. Człowiek trwając przy Jezusie i w łączności z Nim (Eucharystia, adoracja), bardziej dostrzega, że jest przez niego obdarowanym (dzieło odkupienia; czuwająca opatrzność; osoby; okoliczności; natchnienia;..). W szczerości dostrzega także swoją obojętność, czy nawet niewdzięczność wobec codziennych „śladów” Jego miłości, z czego rodzi się pragnienie wynagrodzenia za grzechy własne i całego świata. Doświadczając miłości Boga, dostrzegamy jak często nie odpowiadamy na nią własną miłością.
Kult Serca nie może mieć wyłącznie charakteru czysto pobożnościowego, dewocyjnego, emocjonalnego, mało praktycznego, biernego czy przybierającego postać czysto zewnętrznego formalizmu religijnego. Serce dotyczy całej osoby, kształtuje głębię osoby ludzkiej z jej myślami, postawami i działaniem i zmierza do gorliwości apostolskiej. Miłość Boga względem człowieka nie zadowoliła się poziomem deklaratywnym, ale wyrażała w konkretnych słowach i czynach Zbawiciela. Podobnie i miłość człowieka domaga się ukształtowanej postawy oraz działania.
Autentyczny kult Serca Jezusowego ma więc zasadniczy wpływ na proces uświęcenia człowieka. To uświęcenie dokonuje się przede wszystkim poprzez rozwój miłości do Boga i do ludzi. Jest to odpowiedź na wezwanie Jezusa do naśladowania Jego cichego i pokornego Serca (por. Mt 11,29). W ten sposób kult Bożego Serca staje się – według określenia Piusa XII – „szkołą miłości”: „Kult Najświętszego Serca Jezusowego stanowi najskuteczniejszą szkołę tej miłości, na której powinno się wspierać Królestwo Boże w duszach poszczególnych ludzi, w rodzinach i w narodach” ( Pius XII, Encyklika Haurietis aquas). Pius XII pisał: „Nie ulega więc żadnej wątpliwości, że wierni oddając hołd Najświętszemu Sercu Jezusa czynią zadość, z całą pewnością, najpoważniejszemu obowiązkowi, jakim jest służenie Bogu, oddając równocześnie Stwórcy i Odkupicielowi siebie samych wraz ze wszystkim, co posiadają, a więc swoje najgłębsze uczucia i czyny. W ten sposób spełniają posłusznie przykazanie Boże: «Będziesz miłował Pana Boga swego całym swoim sercem, całą swoją duszą, całym swoim umysłem i całą swoją siłą» (Mk 12,30; Mt 22,37). Dzięki temu nabierają pewności, że do oddania czci Bogu skłania ich nie korzyść prywatna, mająca na oku ciało lub duszę, albo życie doczesne czy wieczne, lecz sam Bóg, któremu pragną służyć poprzez akty miłości, uwielbienia i dziękczynienia. (…) W kulcie oddawanym Najświętszemu Sercu Jezusa nie są najważniejsze zewnętrzne przejawy pobożności, a znaczenie tego kultu nie wiąże się wyłącznie z określonymi dobrami, które Chrystus prywatnie obiecał. Obietnice te zostały dane w tym celu, by ludzie spełniając swoje zasadnicze obowiązki religijne, jakimi są miłość i zadośćuczynienie, odnieśli przez to jak największe korzyści duchowe”. ( Haurietis aquas)
Trzeba brać od uwagę kult, duchowość i postawy wynikające z miłowania Serca Zbawiciela. Ma to prowadzić do odnowy życia chrześcijańskiego w wymiarze indywidualnym i społecznym.
Ks. Jerzy Misiurek wyróżnia trzy rodzaje form kultu Serca Jezusowego: kult czysto wewnętrzny, kult zewnętrzny indywidualny oraz kult zewnętrzny społeczny.
Oddawanie czci Bożemu Sercu prowadzi do poznania i naśladowania postawy moralnej Jezusa Chrystusa. Do najbardziej charakterystycznych elementów tej postawy należą: poświecenie się i wynagrodzenie Sercu Jezusa oraz kontemplacyjna adoracja.
Każdy akt poświęcenia i zawierzenia jest aktem religijnym, który zobowiązuje do realizacji podjętych wobec Boga zobowiązań. W poświęceniu się NSPJ możemy wyróżnić kilka aspektów: duchowy, społeczny, kultyczny, apostolski. Szczególnym rodzajem publicznego aktu poświęcenia się NSPJ jest intronizacja. Polega ona na uroczystym poświęceniu się rodzin lub innych wspólnot (np. parafia) NSPJ. Inspirację czerpie z objawień Serca Bożego św. Małgorzacie Marii Alacoque.
„Oto Serce, które tak bardzo umiłowało ludzi, że niczego nie szczędziło, aż do wyczerpania i wyniszczenia się, by im dać dowody swej miłości. A w zamian od większości ludzi doznaję tylko niewdzięczności przez nieuszanowania i świętokradztwa, przez oziębłość i pogardę, z jaką się odnoszą do Mnie w tym Sakramencie miłości.”
Podczas tego objawienia Jezus zażądał, aby w pierwszy piątek po oktawie Bożego Ciała odbywała się szczególna uroczystość ku czci Jego Serca i aby w tym dniu przystępowano do Komunii św. oraz uroczyście wynagradzano zniewagi, jakich Serce Jezusowe doznaje od ludzi, zwłaszcza przez nieuszanowanie sakramentu Eucharystii. Za tymi słowami kryło się wezwanie do ustanowienia święta Serca Jezusowego i upowszechnienia kultu Serca Jezusa w całym Kościele. Św. Małgorzacie Marii przypadło w udziale zapoczątkowanie tego dzieła.
Praktycznym owocem adoracji winno być prowadzenie życia chrześcijańskiego wypełnionego miłością i potwierdzonego realizowaniem cnót moralnych. Trwając przy Jezusie, człowiek przyjmuje Go jako wzór i źródło swojego myślenia i działania.
Postawy wynikające z kontemplacji Serca Jezusa:
Arcybiskup Edward Ozorowski wyjaśnia, że łacińskie słowo „peregrinatio” (per agrum ire) łączy się ściśle ze słowem „visitatio”. Pierwsze z nich oznacza wędrowanie, pielgrzymowanie, przybywanie z daleka, drugie – nawiedzenie, patrzenie, przegląd. Pielgrzymkę odbywają ludzie: sami lub ze świętymi przedmiotami. Jest ona drogą z obranego punktu wyjścia do wyznaczonego punktu dojścia. Towarzyszy jej cel, który jednocześnie nadaje jej sens. Nawiedzać zaś miejsca lub osoby mogą: Pan Bóg, święci niebiescy lub ludzie. Nawiedzanie o charakterze religijnym ma swoje odniesienie do Boga i określa relacje między Bogiem a ludźmi. Łączy ono w sobie treści „peregrinatio” i „visitatio”. (RTK, 2008 r, s. 64-65)
Bóg nawiedza ludzi za pośrednictwem wydarzeń, osób lub rzeczy.
Wszystkie zdrowe przejawy kultu wyrażanego w przenoszeniu świętych przedmiotów mają zawsze za cel Boga w Nim Samym lub w Jego świętych. Sobór Nicejski III (787) stwierdził: „cześć oddawana wizerunkowi przechodzi na prototyp, a kto składa hołd obrazowi, ten go składa Istocie, którą obraz przedstawia” (nr 16. Dokumenty soborów powszechnych, t. 1, Kraków 2002, s. 338.)
Peregrynacja nie ma i mieć nie może jedynie wymiaru pobożnościowego, kultycznego. Ma być wydarzeniem wiary, czasem łaski. W istocie ma prowadzić do formacji postawy chrześcijańskiej oraz apostolskiego zaangażowania.
Propozycje spotkań wiernych z kapłanami (wersje do wyboru przez księdza proboszcza)
Ks. Jan Szeląg
„Uczestniczę we wspólnocie Kościoła” to hasło przewodnie nowego roku duszpasterskiego rozpoczynającego się w Kościele katolickim wraz z pierwszą niedzielą adwentu. Mijający rok upływał pod kontem refleksji teologicznej nad istota i posłannictwem Kościoła i zatytułowany był „Wierzę w Kościół Chrystusowy”. Główne motto miało na celu uświadomić wszystkim wiernym, że wspólnota Kościoła jest dziełem bosko- ludzkim, założonym przez Jezusa w celu realizacji misji zbawienia wobec współczesnego człowieka. Próbowaliśmy zrozumieć świętość i grzeszność Kościoła, jego naturę oraz znaczenie w procesie pośrednictwa zbawczego. Tylko właściwe odczytanie zamysłu jego powołania i założenia przez Jezusa, może i powinno zrodzić bardziej świadome w nim uczestnictwo i zrodzić apostolski zapał. Owocem tegorocznej refleksji i formacji ma być świadome i aktywne włączenie się wszystkich ochrzczonych w dzieło odnowy Kościoła, a właściwie odnowy jego żywotności apostolskiej, zdolnej pokazać światu, szczególnie osobom zdystansowanym, zgorszonym czy niechętnym Kościołowi, piękno Ewangelii, która będzie już nie tylko czytana, interpretowana, ale konkretyzowana w świadectwie życia chrześcijan. W obecnych czasach, bardziej potrzebujemy świadków, aniżeli apologetów czy piewców życiodajnej mocy Ewangelii.
W Kościół Chrystusowym jesteśmy włączeni na mocy chrztu świętego, co wyraźnie podkreśla metaforyczny obraz wszczepienia w winny krzew. Naszym zadaniem jest jednak owocować, to znaczy tak żyć w przestrzeni życia rodzinnego, parafialnego, aby codziennością „mówić” o miłości Boga, której uczymy się w Kościele i przez Kościół. Z ucznia stajemy się misjonarzem. W szkole uczniów Jezusa, bardziej chyba niż kiedykolwiek, potrzeba tych, którzy nie tylko o Nim będą wiedzieć, opowiadać, ale Jezusa odważnie głosić: znakiem, słowem, przykładem. Drogę realizacji tego celu wyznacza potrzeba stałego angażowania się wszystkich członków Kościoła, duchownych i świeckich, w umacnianie i rozwój wspólnoty Kościoła (participatio), czyli aktywny udział w Jego życiu i misji (missio). Koniecznym jest zrozumienie i wiara w to, że KAŻDY w Kościele jest ważny i potrzebny! Nie kryterium ilościowe, akcyjne czy to medialnie i wyłącznie dostrzegalne jest miarą potrzeby bycia i działania w Kościoła. Cicha, pokorna obecność i świadectwo ludzi wiary, stają się ewangelicznym zaczynem, i to oni są w stanie przemieniać swoje życie rodzinne, parafialne, a z czasem znacznie większe społeczności czy nawet narody. Ewidentny przykład takiego apostolskiego świadectwa, zrodzonego z normalnej codzienności, określanej jako „świętość w normalności” odczytujemy życiu błogosławionej rodziny Ulmów, która staje się dla nas darem i zadaniem jednocześnie.
Powinniśmy zadać sobie podstawowe pytanie: jak przeżywam swoją przynależność do Kościoła i jaka jest jakość mojej osobowej wiary i zaangażowania w urzeczywistnianie wspólnoty Kościoła? Czy nie jestem jedynie „biorcą” świadczeń , posług sakramentalnych czy kancelaryjnych?
Zostajemy zaproszeni do podjęcia szczerej, osobistej refleksji związanej z zaangażowaniem się w dzieło szerzenia Jezusowego Królestwa na ziemi. Okazuje się bowiem, że nazbyt często, jako uczniowie Jezusa, zadawalamy się jedynie pobożnym, ale niestety statecznym „byciem” w Kościele- wspólnocie, zatracając entuzjazm ewangelicznej radości, której zewnętrznym przejawem może i powinna być służba na rzecz innych osób i budowanie bardziej świadomej odpowiedzialności za braci w wierze. Dzisiaj nikt nie powinien czuć się pominięty czy wykluczony z przestrzeni kościelnego zatroskania. Taką misję pozostawił i powierzył nam sam Jezus. To zaproszenie jest więc zachętą do wspólnotowej aktywności; poczucia bycia potrzebnym samemu Bogu w ukazywaniu Jego miłości do rodzaju ludzkiego; oraz skuteczna forma chrześcijańskiej samorealizacji, dającej poczucie sensu życia i przebudzająca z kościelnej i jedynie „pobożnościowej” stagnacji. To dzielenie się charyzmatami, a więc darami, które sami posiadając, będziemy rozdysponowywać wobec innych i dla dobra innych.
Udzielając rzetelnej odpowiedzi, można uchwycić i określić wiele zadań, które trzeba podjąć. Warto wspomnieć choćby o kilku przestrzeniach zaangażowania duszpasterskiego: charytatywnej, modlitewno – liturgicznej, ewangelizacyjnej czy wreszcie ekonomiczno – administracyjnej.
Zmarła Anna Mączka, mama ks. prał. Janusza Mączki, proboszcza Parafii Rzymskokatolickiej pw. Miłosierdzia Bożego w Przemyślu.
Uroczystości pogrzebowe odbędą się w sobotę, 23 grudnia 2023 r. o godz. 12.00 w kościele parafialnym pw. Świętej Trójcy w Leżajsku. Po Eucharystii przejazd i pochówek na cmentarzu komunalnym w Leżajsku.
Ks. Januszowi oraz całej Rodzinie składamy serdeczne wyrazy współczucia oraz modlitewnego wsparcia w dniach żałoby.
Wieczny odpoczynek racz Jej dać, Panie, a światłość wiekuista niechaj Jej świeci!
Początek: sobota, 23 gru 2023 12:00
Koniec: sobota, 23 gru 2023 14:30
Parafia pw. Świętej Trójcy w Leżajsku
Rynek 35
37-300 Leżajsk
podkarpackie
Konferencja Rodziny Franciszkańskiej z radością pragnie ogłosić, że od 8 grudnia 2023 r., uroczystości Niepokalanego Poczęcia NMP, do 2 lutego 2024 r., święta Ofiarowania Pańskiego, można uzyskać odpust zupełny, nawiedzając kościół obsługiwany przez franciszkanów i modląc się przed ustawionym tam żłóbkiem.
W liście skierowanym do wszystkich współbraci Konferencja Rodziny Franciszkańskiej stwierdza, że w celu promowania duchowej odnowy wiernych i wzrostu życia łaski odpust ten został wyproszony u papieża Franciszka w związku z osiemsetleciem urządzenia franciszkańskiego żłóbka w Greccio. Nawet ci, którzy nie są w stanie fizycznie nawiedzić kościoła franciszkańskiego, mogą uzyskać odpust, ofiarowując swoje cierpienie i składając duchową ofiarę.
Konferencja Rodziny Franciszkańskiej
Prot. N. 31/2023
Asyż, 4 października 2023 r.
Uroczystość Serafickiego Ojca św. Franciszka
Do braci i sióstr rodziny franciszkańskiej
Odpust zupełny z okazji osiemsetnej rocznicy „Bożego Narodzenia w Greccio” przeżytego przez św. Franciszka z Asyżu
Drodzy bracia i siostry, niech Pan obdarzy was pokojem!
Piszemy do was z Asyżu, gdzie zebraliśmy się na uroczystości ku czci naszego Serafickiego Ojca, aby podzielić się z wami wielkim darem i przywilejem, jakiego Ojciec Święty zechciał nam udzielić z okazji osiemsetnej rocznicy Bożego Narodzenia w Greccio. Tutaj św. Franciszek chciał upamiętnić narodziny Pana, rozpoczynając od urządzenia żłóbka, aby dotrzeć do celebracji eucharystycznej, w której Jezus Chrystus uobecnia się w chlebie i w winie. W ramach obchodzonej rocznicy, 17 kwietnia 2023 r., skierowaliśmy do Ojca Świętego następującą petycję: „W celu promowania duchowej odnowy wiernych i wzrostu życia łaski, prosimy, aby od 8 grudnia 2023 r., uroczystości Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny, do 2 lutego 2024 r., święta Ofiarowania naszego Pana Jezusa Chrystusa w świątyni, nawiedzając kościoły utrzymywane przez rodziny franciszkańskie na całym świecie i zatrzymując się na modlitwie przed umieszczonymi tam żłóbkami, wierni mogli uzyskać odpust zupełny pod zwykłymi warunkami. Podobnie ci, którzy są chorzy lub fizycznie niezdolni do przybycia, mogli również skorzystać z daru odpustu zupełnego, ofiarując swoje cierpienia Panu lub wypełniając pobożne praktyki”. Penitencjaria Apostolska pozytywnie odniosła się do prośby, udzielając upoważnienia do jej publicznego ogłoszenia.
W związku z tym we wszystkich kościołach powierzonych naszej pieczy duszpasterskiej możliwe będzie uzyskanie odpustu zupełnego przez wszystkich wiernych, pod zwykłymi warunkami, od 8 grudnia 2023 r. do 2 lutego 2024 r.
Prosimy o upowszechnienie we wszystkich naszych miejscach tego „przywileju”, który dobrze wpisuje się w szczególną relację zapoczątkowaną między św. Franciszkiem a Kościołem, kiedy poprosił Papieża o odpust dla nawiedzających Porcjunkulę, i wyrażamy nadzieję, że będzie dla całej rodziny franciszkańskiej okazją do komunii i duchowej odnowy każdego brata i każdej siostry.
Niech Pan towarzyszy waszym krokom i obdarzy was swoim miłosierdziem!
Wasi ministrowie generalni i przewodniczący
Frances Duncan OSF Przewodniczący IFC-TOR
Tibor Kauser OFS Minister generalny
Massimo Fusarelli OFM Minister generalny
Roberto Genuin OFMCap Minister generalny
Carlos Alberto Trovarelli OFMConv Minister generalny
Amando Trujillo Cano TOR Minister generalny