czwartek, 12 grudnia, 2024

II TYDZIEŃ ADWENTU

Strona głównaWydział Nauki KatolickiejNauczanie religii w polskiej szkole stanowi wielkie dobro dla dzisiejszego młodego człowieka

Nauczanie religii w polskiej szkole stanowi wielkie dobro dla dzisiejszego młodego człowieka

Nauczanie religii w polskiej szkole stanowi wielkie dobro dla dzisiejszego młodego człowieka, które wymaga wspólnej troski ze strony rodziny, Kościoła i państwa – napisali biskupi w Stanowisku Konferencji Episkopatu Polski w sprawie zmian w organizacji lekcji religii w szkołach podejmowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Biskupi wyrażają stanowczy sprzeciw wobec tych działań, które są jawną dyskryminacją dzieci i młodzieży uczestniczących w szkolnych lekcjach religii, ich rodziców oraz nauczycieli religii. Sprzeciw dotyczy:

  • przeprowadzania zmian w organizacji nauczania religii bez wymaganego przez prawo porozumienia Ministerstwa ze stroną kościelną;
  • planów zmniejszenia liczby lekcji religii do jednej tygodniowo;
  • propozycji umieszczania lekcji religii jedynie na początku i na końcu zajęć co byłoby formą dyskryminacji, segregacji i nietolerancji wobec osób wierzących;
  • niesprawiedliwego traktowania uczniów i nauczycieli religii przez wprowadzanie możliwości zwiększania grup poprzez łączenie uczniów z różnych klas i poziomów edukacyjnych: do 25 osób w klasach I-III i do 30 osób w klasach IV-VIII szkół podstawowych oraz w szkołach ponadpodstawowych;
  • podjęcia decyzji przez Ministerstwo bez żadnego porozumienia z Kościołem, że ocena z religii od 1 września 2024 r. nie będzie wliczana do średniej ocen.

Poniżej publikujemy pełny tekst Stanowiska:

 

Stanowisko Konferencji Episkopatu Polski w sprawie zmian
w organizacji lekcji religii w szkołach
podejmowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej

Nauczanie religii w polskiej szkole stanowi wielkie dobro dla dzisiejszego młodego człowieka, które wymaga wspólnej troski ze strony rodziny, Kościoła i państwa. Lekcja religii w szkołach publicznych ma miejsce w 23 krajach Europy i jej obecność jest traktowana jako standard systemów edukacyjnych. W Polsce lekcja religii, wyrzucona przez władze komunistyczne po II wojnie światowej, powróciła do szkół publicznych w 1990 roku, kiedy rozpoczęły się procesy demokratyzacji życia w naszej Ojczyźnie.

Wyrażamy sprzeciw wobec ostatnich decyzji Ministerstwa Edukacji Narodowej odnoszących się do organizacji lekcji religii w szkole. Apelujemy o uwzględnienie woli rodziców, którzy w zdecydowanej większości posyłają swoje dzieci i młodzież na lekcje religii. W skali całego naszego kraju jest to prawie osiemdziesiąt procent rodziców. Oni mają prawo do lekcji religii na terenie szkoły publicznej, gdyż wynika to z podstawowych praw i wolności człowieka, zagwarantowanych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i Konkordacie między Stolicą Apostolską i Rzecząpospolitą Polską.

Przypominamy, że wszelkie zmiany odnośnie do organizacji lekcji religii w szkole publicznej winny dokonywać się zawsze zgodnie z obowiązującym prawem i w porozumieniu z Kościołami oraz związkami wyznaniowymi. W rozmowach podejmowanych z Ministerstwem Edukacji Narodowej konieczne jest wypracowanie wspólnego porozumienia wymaganego przez prawo. Porozumienie zakłada zawsze zgodę na wspólnie wypracowane stanowisko.

Zachęcamy wszystkich wiernych, aby podejmować działania ukazujące wartość lekcji religii w szkole. Szczególnie prosimy katolickich rodziców, aby odważnie zabierali głos w tej sprawie. Apelujemy także do mediów katolickich, ruchów i wspólnot religijnych, aby podejmowali podobne działania.

Należy zauważyć, że nauczanie religii katolickiej i innych wyznań wspiera wychowawczą rolę szkoły. Nauczanie religii w szkole stanowi integralną część wychowania człowieka w jego sferze intelektualnej, moralnej i duchowej. Treści przekazywane na lekcji religii uczą budowania relacji osobowych, wrażliwości serca, postawy braterstwa, wzajemnego szacunku i dialogu z przedstawicielami różnych nacji, religii i światopoglądów, kształtują postawy oparte na sprawiedliwości i solidarności społecznej, wskazują na wielką godność każdego człowieka, konieczność niesienia pomocy potrzebującym i dbanie o dobro wspólne. Wychowują do troski o stworzony świat i jego piękno. Lekcja religii wspiera rodzinę i szkołę w różnych kryzysach psychicznych doświadczanych przez uczniów, jest dla nich pomocą w przeciwdziałaniu przemocy, agresji i profilaktyce uzależnień.

Lekcja religii ma też bardzo ważne znaczenie kulturowe. Przekaz wiedzy na temat chrześcijaństwa jest konieczny do rozumienia europejskiej i polskiej kultury a także kultury wielu krajów na wszystkich kontynentach. Świadectwo ponad 1050-letniej tradycji chrześcijaństwa w Polsce pokazuje, jak wiara kształtowała nasze dzieje i pozwalała narodowi przetrwać najtragiczniejsze wydarzenia historii. Trzeba mówić o zbudowanych na wierze wielkich dziełach naszych rodaków, wieszczów i bohaterów, uczonych i świętych, ludzi nauki, kultury i sztuki.

Dziękujemy wszystkim nauczycielom religii za ich ofiarną i pełną poświęcenia pracę w szkole. Drodzy nauczyciele religii, chcemy Wam powiedzieć, że jesteśmy z Wami! Podzielamy Wasze troski i obawy. Nie zapominamy o Was w rozmowach z władzami państwowymi. Dziękujemy wszystkim osobom zaangażowanym w dzieło lekcji religii w szkole. Dziękujemy władzom oświatowym i dyrekcjom szkół, duszpasterzom, rodzicom i wszystkim, którzy podejmują odpowiedzialnie trud wychowania młodego pokolenia.

Podpisali pasterze Kościoła katolickiego w Polsce obecni na 398. Zebraniu Plenarnym Konferencji Episkopatu Polski.

Warszawa, 12 czerwca 2024 roku

Podobne artykuły

Wydarzenia Wydziału Nauki Katolickiej

Ostatnio opublikowane

Papież przypomniał znaczenie Mszy roratnich

- Niech głęboka symbolika tej liturgii, jak również bogate w treść pieśni adwentowe pomogą wam zanosić do Boga tę prastarą modlitwę Kościoła: „Maràna tha,...

Komunikat strony kościelnej z posiedzenia Komisji Wspólnej Przedstawicieli Rządu RP i KEP

Strona kościelna wyraża dezaprobatę wobec odrzucenia jej propozycji przez stronę rządową i braku osiągnięcia porozumienia – czytamy w komunikacie strony kościelnej z posiedzenia Komisji...

Rozpoczęcie zapisów na SMAP 2025 w Leżajsku

W Boże Narodzenie, 25 grudnia 2024 r. rozpoczną się zapisy na 32. Spotkanie Młodych Archidiecezji Przemyskiej 2025 w Leżajsku w dniach 25-27 kwietnia. Zapisywać...

JAROSŁAW: Rekolekcje adwentowe dla starszych i chorych z Radiem FARA

W dniach 9-11 grudnia w Jarosławskim Opactwie odbywają się rekolekcje adwentowe dla starszych i chorych.Organizatorami wydarzenia jest Duszpasterstwo Chorych Archidiecezji Przemyskiej we współpracy z Jarosławskim Opactwem oraz...

JODŁÓWKA: Abp Adam Szal poświęcił kaplicę Bożego Miłosierdzia

W niedzielę, 8 grudnia 2024 r., abp Adam Szal poświęcił nową kaplicę Bożego Miłosierdzia w kościele parafialnym w Jodłówce. Tym samym rozpoczęła się dziewięciomiesięczna...
Skip to content